Sifa Diratama - Unsplash

Voor het eerst staat ‘minder druk maken’ als goed voornemen op nummer 1 las ik op Libelle.nl (en die had het weer van de ING). Gevolgd door meer bewegen en afvallen.

Ik kan me zo voorstellen dat deze drie alles met elkaar te maken hebben. Want: bij stress en drukte schiet het sporten er al snel bij in en tijd nemen om gezond te koken en te eten ook. Om van stress-eten nog maar te zwijgen.

Andersom werkt het waarschijnlijk ook: als je je minder druk maakt, houd je meer tijd en energie over om te sporten en lekker en gezond te koken. En: hoe meer je sport en gezond eet, hoe beter je in je vel zit. Dan ga je heel anders om met stress.

Stress is individueel
Maar goed, die stress. Waar komt die vandaan? Daar kan van alles over gezegd worden, maar uiteindelijk is het natuurlijk een individuele kwestie. Ieder zal voor zichzelf moeten ontdekken wat de grootste stressfactoren zijn. Het kan gaan om verwachtingen waar je denkt aan te moeten voldoen. Of je hebt te veel hooi op je vork genomen en moet keuzes maken (en ja, dat betekent dat je soms ook gewoon ‘nee’ moet zeggen tegen iets dat je leuk vindt, want te veel leuk wordt vanzelf niet leuk). Of je doet dingen die je eigenlijk helemaal niet wilt of die niet bij je passen.

Doormodderen
Ergens daar zal voor veel mensen het probleem zitten. Het probleem is dan vaak dat je bovenstaande niet herkent; je hebt niet in de gaten dat je aan allerlei verwachtingen probeert te voldoen of je ziet niet dat wat je doet helemaal niet bij je past, dat je er niet gelukkig van wordt. Het is ook mogelijk dat je het wel herkent, maar dat je geen idee hebt hoe je uit die neerwaartse spiraal komt. Je hebt het gevoel dat het onmogelijk is om ergens nee tegen te zeggen of afscheid van te nemen. En zo blijf je maar door modderen.

Wil jij je in 2019 ook minder druk maken? En wil je aan de slag met de oorzaak van dat ‘te druk maken’? Ik zie je graag bij mij in het Eemklooster! Je kunt een afspraak maken via welkom@lelixxor.nl of 06-11343515.