Storytelling

Bij organisatievraagstukken
Storytelling in organisaties is tweeledig. In de eerste plaats gaat het om luisteren naar de verhalen van en binnen de organisatie. Dat geeft een goed beeld van het DNA. Verder laten de verhalen zien wat er onder de waterlijn speelt en wat er nodig is. Het geeft helderheid over in welk verhaal je als organisatie verzeild bent geraakt en welke universele dynamieken een rol spelen.

Daarnaast gaat het om het delen van verhalen. Verhalen die verbinden, versterken, verhelderen. Voedende communicatie die de aandacht richt op wat je (wel) wilt, op waar je naartoe gaat.

“Jij bent de auteur van je eigen verhaal. Maak er iets moois van!”

Bij persoonlijke vragen
Wij mensen houden van verhalen. Ze helpen ons de wereld om ons heen te verklaren. Dat vinden we prettig, het geeft ons houvast. De keerzijde is dat we onbewust (zo werkt ons brein nu eenmaal) ergens een verhaal van maken om het te kunnen verklaren, zonder dat dit verhaal daadwerkelijk waar is.

Als volwassene dragen we op die manier een heleboel verhalen mee dit niet per se kloppen, maar waar we geen vragen bij stellen. Sterker nog, vaak zijn we ons er niet eens bewust van dat we een bepaald verhaal leven. Het verhaal ‘zo ben ik nu eenmaal’ of ‘ik kan dit niet’. Het verhaal ‘het zal nooit lukken om…’. Wat dacht je van het verhaal ‘het ligt aan hen’ of ‘als ik het maar allemaal goed doe, dan…’. En zo zijn er nog talloze verhalen.

Het zijn verhalen die je de verkeerde kant opsturen als je niet uitkijkt. Als je je bewust wordt van de verhalen die je leeft, kun je beslissen of het echt jóuw verhaal is. Of dat je misschien liever een nieuw hoofdstuk schrijft. Werken met de tarot helpt je jouw verhalen zichtbaar te maken. Het geeft handvatten hoe je jouw verhaal kunt schrijven op jouw manier.