Verhalen vertellen, praten, aan het woord zijn, iemand die wat te vertellen heeft is interessant. Maar wie luistert er? Want luisteren is eigenlijk net zo belangrijk als praten. Waarschijnlijk belangrijker. 

Niets is zo irritant als iemand die heftig knikkend naar je zit te luisteren met de bedoeling in te breken, zodra de gelegenheid zich voordoet (vooropgesteld dat je niet al uren een ongelooflijk saai betoog zit te houden, want dan kan ik het wel begrijpen…). Mensen die na één zin al inhaken op wat jij zegt om vervolgens hun eigen verhaal te gaan doen. “O ja, nu je het daar over hebt, ik maakte laatst toch wat mee….”

Oprechte aandacht

Interesse hebben in de verhalen van anderen. Oprecht aandacht schenken aan wat iemand te vertellen heeft. Luisteren is belangrijk, omdat dat je helpt een relatie op te bouwen. Je leert de ander kennen. De informatie die je te horen krijgt, kun je later wellicht gebruiken om iemand van dienst te zijn. Het belangrijkste van luisteren is dat je iemand een cadeau geeft: oprechte aandacht. Je bent helemaal aanwezig en dat merkt die ander. Uiterlijk rustig zijn, maar van binnen met je vingers trommelen valt meer op dan je denkt.

Afstemmen op de ander

Door die ander te leren kennen, kun je wat jij vertelt aanpassen aan wat de ander interessant vindt of waar hij/zij mee bezig is. Dat kan alleen als je eerst naar de ander hebt geluisterd. Jouw boodschap wordt veel relevanter als je die kunt afstemmen op de ander en zijn of haar interesses. Of dat nu in een persoonlijke of zakelijke relatie is, in een organisatie of in gesprek met je doelgroep, afstemmen op de ander maakt dat je beter gehoord wordt.

Luisteren is vertragen

Luisteren is overgave aan de ander, aan het verhaal van de ander. Luisteren is rust vinden in jezelf, terwijl de wereld om je heen door raast. Vertragen. Luisteren is aandacht geven, maar luisteren is ook ontvangen. Je ontvangt waardevolle informatie die je helpt een goede relatie op te bouwen. Maar, luisteren is ook moeilijk. Je eigen enthousiasme indammen, jezelf niet op de voorgrond plaatsen, je losrukken van waar je mee bezig bent. Ai, dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe meer je het echter doet en je erin oefent, hoe beter je wordt. Luisteren is een kwaliteit die je kunt ontwikkelen.

 

Luisterend oor nodig? Stuur een appje, waag een belletje of tik een berichtje als je hier verder over door wilt praten. Tot snel!