Als zelfstandig ondernemer kun je niet zonder een goede pitch. Althans dat lijkt vaak zo. Op veel netwerkclubs wordt je pitch tot in de finesses geoefend en er zijn zelfs heuse pitch contests! Ook kun je bijna geen training volgen, of het nu gaat om netwerken, acquisitie of verkoop, een goede pitch is een must. Maarre… is dat eigenlijk wel zo?

Ik moet eerlijk bekennen: ik heb me er ook schuldig aan gemaakt. Aan een pitch. Wat zeg ik, aan meerdere pitches. En ook in mijn workshop personal branding stond de pitch op het programma. Nu wil ik je graag vertellen waarom ik pitches eigenlijk helemaal niets vind.

Doods en oninspirerend

Ik zat onlangs in een training en bij het voorstelrondje was het de bedoeling dat iedereen zich met zijn of haar pitch introduceerde. De meest kunstig in elkaar geknutselde teksten kwamen voorbij. Sommige voldeden aan alle eisen voor een goede pitch, andere wat minder. Wat ze echter allemaal gemeen hadden was dat ze op mij volkomen ongeïnspireerd en nietszeggend overkwamen. Het waren (in het ergste geval!) uit het hoofd geleerde dode woorden, zonder enige passie of sprankeling. En wat nog erger is.. er is niets, maar dan ook niets blijven hangen. Op het moment dat de woorden uitgesproken werden, waren ze al weer vervlogen.

Dé uitzondering

Dat effect hebben pitches altijd op mij. Ik heb nooit de neiging om aan de hand van een pitch een gesprek aan te gaan, daar is toch echt meer voor nodig. Behalve één keer! Maanden geleden vertelde een fotograaf dat hij die week ervoor dikke vrienden was geworden met zijn postbode, omdat hij zoveel pakketjes binnen kreeg, aangezien hij via internet dingen bestelde. Wat hem echter opviel, vertelde hij, was dat de foto’s op de websites waar hij de producten bestelde zo slecht waren. Dat was hem – als fotograaf voor webshops – een doorn in het oog en zo legde hij heel handig de link met wat hij doet.

Miniverhaaltje

Ik pleit dus voor de afschaffing van pitches om jezelf te introduceren. Vertel liever een miniverhaaltje dat mensen onthouden en waardoor je verder in gesprek raakt. Dat miniverhaaltje is elke keer anders, waardoor het sprankelend en levend blijft. Dat is tegelijkertijd het belangrijkste van je introductie! Want hoe zat het ook al weer? Mensen letten wel op wat je zegt, maar het grootste gewicht wordt toegekend aan hoe je non-verbaal overkomt. Enthousiasme is dus essentieel!

Stuur een appje, waag een belletje of tik een berichtje als je hier verder over door wilt praten. Tot snel!