Woorden zijn belangrijk. Er is niet voor niets een verkiezing Woord van het Jaar (dit jaar is ‘sjoemelsoftware’ de winnaar). Beleidsmedewerkers, managers, communicatieadviseurs, tekstschrijvers en reclamebureaus, ze houden zich allemaal bezig met woorden. Maar zijn ze ook bezield?

De juiste woorden, mooie woorden, woorden die de lading dekken.  Zo ontstaan er teksten en verhalen die precies de juiste dingen vertellen en de juiste dingen niet. Met de juiste woorden kun je jezelf goed in de markt zetten, kun je een project verkopen en mensen meekrijgen. Het gevaar is dat deze woorden zo doordacht en vaak herkauwd zijn dat de bezieling eruit is. Of het zijn lege begrippen geworden, een veilige, maar nietszeggende keuze.

Bezield

De mooiste woorden zijn voor mij bezield. Misschien gebruik je dan niet de geijkte termen en heb je geen gelikt verhaal, toch spatten de woorden van het papier. Als je vertelt geloven mensen in je enthousiasme en betrokkenheid en letten ze niet eens zozeer op hoe je het precies brengt. Bezieling gaat over echtheid. Het gaat over geraakt zijn en geraakt worden. Het gaat niet alleen over woorden, maar ook (juist!) over daden. Bezieling in organisaties en in je werk gaat over het stuk waar het persoonlijke en zakelijke elkaar raken. Waar jij als persoon, als leider, als ondernemer betrokken bent bij wat je zegt. Dan heb je het doorleefd. Hoe mooi is dat?

Kwetsbaar

Bezieling gaat ook over je kwetsbaar opstellen. Want je laat zien waar jij geraakt bent; je laat zien waar je trots op bent, waar je warm voor loopt, waar je een traantje weg moet pinken. Dat zegt iets over jezelf en wil je dat eigenlijk wel? Durf je jezelf wel aan die ander te laten zien of verschuil je je stiekem toch liever achter de tekst die over en over door iedereen is gecheckt en waar geen komma is waar iets op aan te merken valt?

Echte verhaal

Ik hoop dat we ons in 2016 meer en meer zélf gaan laten zien. Dat we durven om onze eigen woorden te kiezen. Bezield met waar we in geloven. Dat we ons verbinden met ons echte verhaal en niet zomaar een mooi verhaal dat goed past bij wat anderen of wijzelf misschien verwachten.

 

Stuur een appje, waag een belletje of tik een berichtje als je hier verder over door wilt praten. Tot snel!