‘Mensen kopen niet van je als ze je niet kennen.’
‘Pas als mensen zeven keer je boodschap hebben gehoord, gaan ze van je kopen.’

Alleen al in de timeline van Insta zie ik keer op keer dezelfde producten aangeprezen worden. Mailtjes met tig keer hetzelfde aanbod. Hoe vaker ik het zie, hoe kriebeliger ik word over het algemeen. Maar ja, als je wilt verkopen of iemand wilt winnen voor je standpunt, dan moet je gebruik maken van de kracht van herhaling. Dat is zo vaak gezegd dat ook ik het ben gaan geloven.

Maar het staat me tegen. Als verkopende partij en als consument. Ik wil mezelf niet eindeloos herhalen om iemand te overtuigen. Ik wil niemand overtuigen. En ik wil ook niet overtuigd worden.

Eigen beslissing nemen

Ik ben prima in staat om mijn eigen beslissingen te nemen. Daar heb ik geen herhaling voor nodig, maar mijn eigen intuïtie. Ik heb het niet nodig dat iemand mij vertelt wat goed voor me is, ik luister liever naar mijn innerlijk kompas. Wat goed werkt voor jou hoeft tenslotte niet hetzelfde te doen voor mij. Talloze keren heb ik beslissingen genomen en keuzes gemaakt, soms in een split second, zonder dat ik daar input van buiten voor nodig had. Laat staan herhaling. Ik laat me graag inspireren, maar iets dat continu herhaald wordt kan zomaar verworden tot indoctrineren.  

Jij weet het ’t beste

Wat voor mij geldt, geldt ook voor jou. Ik denk dat je heel goed in staat bent om een beslissing te nemen op basis van je eigen innerlijke kompas. Luister naar je intuïtie en je weet wat klopt voor jou. Het enige dat soms nodig is, is dat wat je zoekt vindbaar is (daar moet je als aanbieder dus voor zorgen!). En vaak hoef je niet eens te zoeken, maar komt het gewoon op je pad op het moment dat het nodig is. Dingen die niet nodig zijn, kun je links laten liggen, hoe interessant ze ook lijken. Je weet intuïtief wat wel en wat niet nodig is op dit moment. Of je mijn boek wilt kopen bijvoorbeeld. Het wilt lezen (en zo ja, wanneer). Of je een tarotsessie wilt doen. Wilt diepzielduiken. En of je dat bij mij of ergens anders wilt doen. Je weet zelf het beste wat goed voor je is.

Alles stroomt

Als ik naar de natuur kijk, zie ik nergens herhaling. De Griekse filosoof Heraclitus (540 – 480 v. Chr.) zei al dat je niet twee keer in dezelfde rivier kunt stappen. Alles verandert, alles stroomt. Ja, er zijn cycli, maar de komende zomer is niet hetzelfde als de vorige zomer. Geen dennenappel is hetzelfde. Er is geen massaproductie, alles is uniek zichzelf. En dat legt een ander facet van herhaling bloot in onze maatschappij. Want hoe vaak kopiëren we niet wat anderen doen? Vrienden een groter huis? Dan moeten wij ook toch eens rond gaan kijken. 

Spindoctors versus intuïtie

Door te veel te leunen op ons verstand is de relatie met onze intuïtie verzwakt. Door vooral naar buiten te kijken, is de naald van ons innerlijk kompas gaan zwabberen. Misschien heeft dat de kracht van herhaling mogelijk (en nodig) gemaakt. Wordt er aan ons getrokken door marketeers en spindoctors die weten dat we te overtuigen zijn, omdat we te weinig vertrouwen op onszelf. Dat houdt het risico in dat we andermans koers varen in plaats die van onszelf. Dat we andermans leven leven in plaats dat van onszelf.

Ik doe het ook

En dus is er één ding dat ík regelmatig herhaal: vertrouw op je intuïtie, luister naar je innerlijk kompas. Maak er weer verbinding mee. Kies ervoor om je innerlijke stem te volgen in plaats van de kakafonie aan stemmen buiten je. En tegelijkertijd weet ik: je doet het vanzelf als dat klopt voor jou.

 

Wil je doorpraten? Stuur een appje, waag een belletje of tik een berichtje voor een afspraak. Tot snel!